Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

8 september 2020

 

Pojken med extra allt

hur lärare kan bemöta autism och adhd

Alexander Skytte, Lärarförlaget 2020

Hur kan det kännas att vara det där barnet som de vuxna har så svårt att förstå och bemöta? Vad tänker och känner ett barn med adhd och autism när saker inte funkar i skolan? Vad skulle jag som lärare kunna göra för att ge det här barnet möjlighet till en stabil skolgång och inlärning?

I den här boken får vi ett unikt inifrånperspektiv. Alexander Skytte är läraren som var den där eleven med adhd och autism som ingen förstod. I boken delar han generöst med sig av sin livsberättelse. Exempel på när det gick fel, vad som kunde hjälpa så att det blev bättre och konkreta tips blandas med Alexanders egna reflektioner och kopplas till teori och forskning. 

Genom att läsa denna lättillgängliga och intressanta bok kan vi alla öka vår förståelse och kunskap. Konkreta saker från boken kan ge oss riktlinjer till förändring i vårt arbete med barn och elever. 

Alla läsare kommer bära med sig olika delar av boken. Hos mig fastnar berättelserna om hur det känns när intrycken blir för mycket, hur det kan göra fysiskt ont efter att en blivit arg och mest av allt exempel på vilken skillnad det gjort när någon vuxen lyssnat, förstått och brytt sig om. 

Jag hoppas att boken läses av alla som arbetar i förskola, skola, bup och socialtjänst. Även föräldrar och andra som har ett barn med adhd och/eller autism i sin närhet kan lära sig mycket av att läsa boken.